Neděle 20. dubna 2025| Svátek má Marcela| Zítra má svátek Alexandra | Gratulace - poslat SMS zdarma

První tramvaj na světě

30.4.2013

První tramvaj na světě

První tramvaje na světě vůbec se objevily na pravidelné koněspřežné lince, mezi městem Swansea a vesnicí Mumbles ve Walesu. Záznamy o pravidelném provoze jsou z již 25. 3. 1807. Vůz tramvaje tažený koňmi vozil měšťany do blízké vesnice a pohyboval se kolejích. Avšak tím, že jezdily tyto první tramvaje i mimo město, bývá některými historiky a experty na tramvajovou histrii považována spíše za první vlakovou trať. Pokud tedy půjdeme dál v hostorii, další předchůdkyní tramvaje, tak můžeme být vůz tažený koňmi, který začal pravidelně jezdit v New Yorku na slavné Broadwayi kolem roku 1827.
 
Následovala tramvaj na kolejích z roku 26.11 1832, opět tažená końským spřežením, avšak kola vozu již byla zasazena do ocelového kolejiště. Koleje tramvaje vedly uprostřed ulice a konstruktérem byl podnikatel John Stephenson, původem z Irska.

Dalším významným americkým místem, kde najdete historické tramvaje a kde se začala psát historie tramvajového provozu je město New Orleans. Toto jihoamerické město udržuje nejstarší dosud fungující tramvajový systém z roku 1835. Tím se řadí mezi nejstarší původní tramvajové fungující síťe na světě.

Za zlomový objev v historii tramvajové dopravy se označuje konstrukce koleje s drážkou. Tato verze pojezdové koleje byla představena roku 1852 ve Francii konstruktérem Alphonsem Loubatem. Akcie firem vyrábějící ocel a tramvajové vozy vyletěly do závratných výšin. Konstrukce kolejí zlepšila především bezpečnost provozu po rušných ulicích velkoměst. Jedna z překážek masivního rozvoje tramvajové a kolejové dopravy vůbec byla odstraněna. Svět již jen čekal na připojení elektřiny.

Alphons Loubat se mimo jiné také následně podílel na budování tramvajové dopravní sítě v New Yorku. Konstrukce koleje mu vynesla slávu, do té doby byl provoz na hladké koleji nebezpečný a každá cesta byla tak trochu ruleta, nebylo vždy jisté, zda náklad a cestující dojedou v pořádku do svého cíle.

V samotné Francii, konkrétně v Paříži začaly tramvaje jezdit 21. listopadu 1853.

Prvenství v Evropě má císařské město Vídeň, zde se objevují první tramvaje od roku 1840. Cesta vedla od Dunajského kanálu k víkendovému místu nazývané Koloseum( konec ulice Jägerstrasse). Pravidelně začal prvoz od listopadu 1865, koněspřežná tramvajová linka v tehdejší habsburské monarchii byla základem dnešní rakouské trmavajové dopravy v rakouské metropoly, která je se svými 172 km tratí pátou nejdelší tramvajovou síťí na světě.

1. Melbourne - 245 km
2. Petrohrad - 240
3. Berlín - 190
4. Moskva - 181
5. Vídeň 172

O českých tramvajích zas někdy příště.

Autor: P. Kliment, Tramvaj.cz