Dalším významným americkým místem, kde najdete historické tramvaje a kde se začala psát historie tramvajového provozu je město New Orleans. Toto jihoamerické město udržuje nejstarší dosud fungující tramvajový systém z roku 1835. Tím se řadí mezi nejstarší původní tramvajové fungující síťe na světě.
Za zlomový objev v historii tramvajové dopravy se označuje konstrukce koleje s drážkou. Tato verze pojezdové koleje byla představena roku 1852 ve Francii konstruktérem Alphonsem Loubatem. Akcie firem vyrábějící ocel a tramvajové vozy vyletěly do závratných výšin. Konstrukce kolejí zlepšila především bezpečnost provozu po rušných ulicích velkoměst. Jedna z překážek masivního rozvoje tramvajové a kolejové dopravy vůbec byla odstraněna. Svět již jen čekal na připojení elektřiny.
Alphons Loubat se mimo jiné také následně podílel na budování tramvajové dopravní sítě v New Yorku. Konstrukce koleje mu vynesla slávu, do té doby byl provoz na hladké koleji nebezpečný a každá cesta byla tak trochu ruleta, nebylo vždy jisté, zda náklad a cestující dojedou v pořádku do svého cíle.
V samotné Francii, konkrétně v Paříži začaly tramvaje jezdit 21. listopadu 1853.
Prvenství v Evropě má císařské město Vídeň, zde se objevují první tramvaje od roku 1840. Cesta vedla od Dunajského kanálu k víkendovému místu nazývané Koloseum( konec ulice Jägerstrasse). Pravidelně začal prvoz od listopadu 1865, koněspřežná tramvajová linka v tehdejší habsburské monarchii byla základem dnešní rakouské trmavajové dopravy v rakouské metropoly, která je se svými 172 km tratí pátou nejdelší tramvajovou síťí na světě.
1. Melbourne - 245 km
2. Petrohrad - 240
3. Berlín - 190
4. Moskva - 181
5. Vídeň 172
O českých tramvajích zas někdy příště.
Autor: P. Kliment, Tramvaj.cz