Sobota 23. listopadu 2024| Svátek má Klement| Zítra má svátek Emílie | Gratulace - poslat SMS zdarma

Soukromý RegioJet poráží České dráhy

20.4.2015

Soukromý RegioJet poráží České dráhy

Soukromý železniční dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury, který taktéž provozuje autobusovou dopravu Student Agency, je stále ve ztrátě. Dle informací E15 činila ztráta 38 milionů korun, nicméně je to o 60 mil. Kč lepší výsledek než předloni.

Dle vyjádření majitele železniční doprava vydělávala již loni a od letoška hospodaří celkově se ziskem. Nejvíce pomohl růst počtu cestujících ve směru z Prahy na Ostravsko a do Košic, kde růst činil + 46 %. Důvodem nárustu cestujících z tohoto regionu, může být fakt, že nabídka práce je v na Ostravsku omezená a lidé musí za prací cestovat do okolních regionů. V zahraničí je zcela běžné cestování rychlovlaky za prací do vzdálenějších míst od bydliště. Cestování za prací vlaky RegioJet je přitom velice pohodlné. Do práce je možno cestovat každý den bez přestupování a stání v zácpách na silnicích. 

RegioJet přepravil celkem 2,4 mil. cestujících a získal postavení lídra na ostravské trati na úkor Českým dráhám. (ČD údaje za jednotlivé tratě nezveřejňují). Podíl RegioJetu odhaduje Jančura na 40%, podobně by na tom mohly být dráhy, zbytek cestujících připadá na Leo Express. Ten za loňský rok hlásil 890 tisíc cestujících.

Příliv cestujících RegioJetu v tuzemsku přitom pokračuje i letos, za první čtvrtletí činil více než třetinu. Dohnáním národního dopravce podle Jančury přestává existovat spor o podnákladové ceny, ale pouze pokud jde o současnost.

Naopak za minulá léta vyzval RegioJet České dráhy k úhradě 717 milionů, což má být škoda, kterou národní dopravce údajně způsobil predátorskými cenami v době po nástupu RegioJetu v roce 2011. Další stovky milionů žádá po drahách ze stejného důvodu i Leo Express, jehož žalobu už soud řeší.

Ještě nepříjemnější může být pro dráhy žaloba, kterou podal Jančura kvůli transakci z roku 2008. České dráhy tehdy inkasovaly za majetek od státu 12 mld. korun. Podle Jančury byla skutečná hodnota o sedm miliard nižší, tudíž šlo o nedovolenou veřejnou podporu. Dráhy pochybení odmítají. Poškodit je ale může samotný fakt, že žaloba byla podána v době, kdy bojují o zachování svého ratingu v investičním pásmu. Podle Jančury ale nebylo načasování záměrné.