Tramvaj T3 oslaví neuvěřitelných 50 let provozu
16.11.2012

Tramvaj s typovým označením T3 poprvé vyjely z depa v Praze 21. listopadu 1962. Tramvaje vozí cestující Již 50 let.
Autorem designu je František Kardaus, hlavním konstruktérem Antonín Honzík. Z tramvaje T3 se stala tramvajová legenda. Tramvaje začali jezdit i v ostatních městech tehdejšího společného Československa. Po Praze v roce 1963 následovalo Brno a Košice. Tramvaje T3 se dostali i do dalších zemí německý Chemnitz, Schwerin, Osijek nebo Sarajevo.
Absolutně největším odběratelem se však stalo Rusko(tehdejší Sovětský svaz.) Až do 34 měst bylo v letech 1963 -1987 dodáno neuvěřitelných 11 353 tramvají T3. Není proto divu, že byla tramvaj T3 v roce 1988 uvedena do Guinessovy knihy rekordů jako nejpočetněji vyrobený typ tramvaje na světě.
Od 90. let docházelo k rozsáhlému vyřazování T3 v českých městech, ale také k jejich rekonstrukcím, z nichž některé měly velký rozsah včetně stavby nové skříně. Mnohé starší tramvaje T3 SU a T3 SUCS jsou dnes odprodávány zahraničním zájemcům, některé z nich budou další roky sloužit kupříkladu v ukrajinské Oděse.
Modernizované typy těchto legendárních dopravních prostředků vozí cestující pražskými ulicemi dodnes. A nejen pražskými, tramvaje smíchovské Tatrovky byly totiž doposud dodány do 47 světových měst a 10 zemí (téměř 14 000 kusů). Zapsaly se dokonce i do Guinnessovy knihy rekordů, kde byly v roce 1988 uvedeny jako nejpočetněji vyrobený typ tramvají na světě
"Vše začalo roku 1960, kdy byl na mezinárodní výstavě představen model 6101, prototyp T3, který poté procházel různými úpravami a zlepšováním, až do roku 1962. Symbolickým momentem bylo, že T3 měla ještě před zařazením do provozu v roce 1962 nehodu, stejně jako první elektrická tramvaj v Praze před 121 lety při své zkušební jízdě," vypráví vedoucí archivu pražského dopravního podniku (DPP) Pavel Fojtík.
Přechod na nový model byl komplikovaný, protože nové tramvaje byly energeticky náročnější, proto zpočátku docházelo k výpadkům napájení.
Zavedení nových tramvají si navíc vyžádalo i náročnou přestavbu všech tratí, protože model T3 byl širší než staré tramvaje. Prvními mimopražskými odběrateli byly v roce 1963 Brno a Košice.
V roce 1964 se začalo jezdit s několika vagony, jak je známe dnes. "Do té doby jezdily dvě za sebou a v každé tramvaji byli kromě řidiče také průvodčí, kteří seděli za pokladnou - proto se mohlo nastupovat jen předními dveřmi", říká Fojtík.
Největšího úspěchu dosáhly mezi léty 1962 a 1989, kdy se prodávaly téměř do celé střední a východní Evropy, od Německa přes Slovensko, Chorvatsko až po Uzbekistán.
"Dodnes jsou významným obchodním artiklem směřujícím do východní Evropy i vozy, které my už vyřazujeme," dodal pan Fojtík.
Od 90. let docházelo k rozsáhlému vyřazování tramvají T3, ale také k jejich rekonstrukcím a nahrazování novějšími, vylepšenými modely. Poslední tramvaj T3 byla vyřazena z provozu minulý rok na podzim.
"My, Pražané, jsme hrdí na metro, ale tak nějak zapomínáme na tramvaje. Tramvajová doprava přitom stojí řádově mnohem méně než metro, jsou ekologičtější než autobusy a tramvajové tratě se navíc dají postavit téměř kamkoli," shrnuje výhody tramvajové dopravy Milan Křístek, ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy.
Zdroj: Ihned.cz